CRM-software voor autobedrijven

Geplaatst op

Ontdek hier hoe autobedrijven kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software.

Zowel autodealers als autoreparatiebedrijven hebben veel baat bij het gebruik van CRM-software. De concrete voordelen zullen in het volgende nader worden onderzocht. Eerst is het echter noodzakelijk om te definiëren wat een CRM-software is.

Wat is CRM?

De drie letters “CRM” zijn de afkorting voor “Customer Relationship Management”. Dit is de Engelse term voor customer relationship management of customer care.

De taak van customer relationship management ligt in de consistente oriëntatie van het bedrijf op de eigen klanten. Dit gaat ook gepaard met een systematisch ontwerp van alle klantrelatieprocessen.

Strategisch klantrelatiebeheer wordt steeds belangrijker. Deze ontwikkeling is ook te danken aan de hoge klantverwachtingen van de 21e eeuw. Alleen degenen die hun klanten kennen, kunnen aan hun verwachtingen voldoen. Een volwassen CRM-strategie is dus een steeds belangrijkere factor in het bedrijfsvermogen van een bedrijf.

Wat is CRM-software?

CRM-software stelt bedrijven in staat om alle klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Het CRM-systeem fungeert ook als een database voor alle klantinformatie. Alle medewerkers met de juiste toegangsmachtiging hebben toegang tot deze gegevens en kunnen deze gebruiken in het dagelijks leven.

Op deze manier kan een CRM-software verschillende bedrijfs- en taakgebieden ondersteunen. Deze omvatten bijvoorbeeld:

  • verkoop
  • Das Marketing,
  • klantenservice
  • Het callcenter,
  • De rapportage,
  • workflows,
  • Neem contact op met het management.

Niet elk bedrijf profiteert echter noodzakelijkerwijs wanneer al deze verantwoordelijkheden worden gedekt door CRM-software. In plaats daarvan moeten bedrijven intensief omgaan met hun eigen vereisten en op basis van deze vereisten een beslissing nemen voor een geschikt CRM-systeem.

Branchespecifieke CRM-software

Een belangrijk criterium bij het kiezen van CRM-software is uw eigen brancheaffiliatie. Uiteindelijk heeft elke branche specifieke processen. Om een CRM-software zijn volledige potentieel te laten ontwikkelen, moet het in staat zijn om alle CRM-processen van een bedrijf digitaal in kaart te brengen.

Niet-industriële systemen bereiken hier snel hun grenzen. De gevolgen zijn een gebrek aan digitalisering van sommige processen en een “rondwerken” rond de software. Dit levert vaak extra inspanningen op die voorkomen hadden kunnen worden door te kiezen voor een geschikter systeem. Daarom moet een uitgebreide plannings- en voorbereidingsfase een integraal onderdeel zijn van elk softwareproject.

Dit is ook het geval in de auto-industrie, omdat bedrijven in deze industrie ook veel kunnen profiteren van het gebruik van geschikte CRM-software. In het volgende moeten daarom de belangrijkste kenmerken van een CRM-software voor autobedrijven worden benadrukt. Hiervoor moet echter eerst een gedetailleerde blik worden gevonden op autobedrijven in het algemeen.

Een blik op de auto-industrie

De auto-industrie is zeer divers. Van leveranciers en producenten tot autodealers, veel actoren worden uiteindelijk betrokken totdat een grondstof een afgewerkte auto wordt die op de markt moet worden gebracht.

Daarnaast verandert de auto-industrie. Met de komst van elektromobiliteit, in combinatie met een groeiend bewustzijn van milieukwesties, dringen steeds meer bedrijven aan op een e-strategie.

Industrieën in transitie

Tegelijkertijd is de software-industrie ook niet statisch. ERP- of CRM-systemen worden voortdurend verder ontwikkeld. Van nieuwe functies en add-ons tot compleet nieuwe benaderingen en benaderingen, deze industrie staat nooit stil en biedt klanten altijd nieuwe mogelijkheden om hun eigen processen in kaart te brengen of, indien nodig, zelfs te optimaliseren.

Dit is ook het geval in de auto-industrie. In innovatiegedreven sectoren is het van ongekend belang om altijd aan de bal te blijven en niet alleen veranderingen waar te nemen, maar in het beste tempo zelf vorm te geven. Alleen op deze manier kunnen bedrijven zich op de lange termijn op de markt vestigen en ook behouden.

In het volgende zullen we bekijken hoe de auto-industrie gebruik kan maken van de mogelijkheden van de huidige CRM-systemen om klanten beter te bereiken en haar eigen processen efficiënter te maken.

CRM-software voor de auto-industrie

Voor de overgrote meerderheid van de particulieren is het kiezen van een nieuw voertuig geen kleine beslissing. Bovendien is het geen gewone aankoop. Iedereen die een nieuw voertuig koopt, gebruikt het meestal voor een langere periode voordat vervanging nodig is.

Dit maakt het des te belangrijker om klanten op de lange termijn te behouden. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat een klant bij de volgende aankoop ook een product uit zijn eigen bedrijf kiest.

CRM in de aftermarket

De aftermarket business speelt hierin een belangrijke rol. Dit is in feite het bedrijf met alle producten en diensten die nodig zijn na de aankoop van het daadwerkelijke product.

Als er bijvoorbeeld reserveonderdelen nodig zijn of als er defecten optreden, moeten klanten de mogelijkheid krijgen om zo gemakkelijk mogelijk contact op te nemen met het bedrijf. Dit geldt in de B2C-omgeving en in de B2B-omgeving.

klachten

Een CRM-software met geïntegreerde aftermarket- en klachtenfuncties werkt precies op dit punt. Het fungeert als een belangrijke interface tussen klanten en bedrijven en creëert een uniform platform voor wederzijdse uitwisseling. Een koppeling met de interne ERP-software creëert vervolgens een completer totaalbeeld van de processen en een naadloze uitwisseling van informatie is mogelijk.

Gerichte klantbenadering met CRM-software

Daarnaast kunnen de klantgegevens binnen de CRM-software worden geëvalueerd en geanalyseerd. Door een beter begrip van de klant en een beter zicht op de individuele klant slagen bedrijven erin om beter aan hun eisen te voldoen of hen te bereiken met offertes op maat. De winst die op deze manier wordt gegenereerd, rechtvaardigt dan ook de kosten van een CRM-software. 

Gerelateerde berichten

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2022 Alle rechten voorbehouden